Decoratie

Het laatste Blog bericht!

WANNEER IS HET JUISTE MOMENT OM JE BEDRIJF TE VERKOPEN?

Je bedrijf verkopen kan je een beetje vergelijken met het verkopen van je huis. Als je huis er rommelig en slordig uitziet, zal een makelaar al snel zeggen bij het maken van de foto's: "Het is beter om even de troep op te ruimen, misschien her en der een likje verf, de meubels anders neer te zetten en de vuile was en schoenen even op te ruimen." Kortom: voordat je je huis verkoopt, moet je het er zo goed mogelijk uit laten zien, om het zo voor een betere prijs te kunnen verkopen. Je moet je huis verkoopklaar maken. Datzelfde geldt voor je bedrijf.

VERKOOPKLAAR

Ook een bedrijf kan het beste eerst verkoopklaar worden gemaakt, voordat iemand besluit te verkopen. De administratie moet in orde zijn en het bedrijf moet er goed en georganiseerd uitzien. En is je bedrijf wel echt verkoopklaar als je besluit te verkopen? Of is het beter om bijvoorbeeld nog een half jaartje te werken aan je bedrijf, zodat je er dan een hogere prijs voor kan krijgen en waardoor je bedrijf makkelijker te verkopen is? Het verkoopklaar maken blijkt vaak nog een behoorlijk issue. Bijna elke ondernemer denkt dat zijn/haar bedrijf verkoopklaar is en dat alles goed is geregeld. Maar in de praktijk blijkt dat toch vaak tegen te vallen. Soms heeft een ondernemer haast met de verkoop, maar als blijkt dat het nog niet verkoopklaar is, zit je wel met een issue. Wat doe je dan? Verkoop je het toch snel, maar voor een lagere prijs? Of wacht je nog even om het later voor een hogere prijs te verkopen? Met MeerMKB doen wij veel op het gebied van waardebepaling. Wat is je bedrijf waard en door welke kleine maatregelen zou je de prijs omhoog kunnen krijgen? Het is vaak toch raadzaam om even de tijd te nemen voor de verkoop, in plaats van te zeggen dat je zo snel mogelijk van je bedrijf afwilt en daardoor je bedrijf verkoopt aan de eerste geïnteresseerde die langskomt.

WIE NEEMT MIJN BEDRIJF OVER?

We kijken daarbij ook naar de markt: zijn er bedrijven die jouw bedrijf willen kopen en op welke termijn wil je je bedrijf van de hand doen? En wie is er geïnteresseerd in je bedrijf? Neemt een familielid of kennis je bedrijf over? Hoe ga je dat dan regelen? Wie wordt er verantwoordelijk en hebben zij begeleiding nodig op het gebied van leiderschap en management? En in hoeverre blijven de oude eigenaren nog zeggenschap of invloed hebben? Het kan handig zijn om dat proces te laten begeleiden. Operationeel, maar ook relationeel. Het komt namelijk vaak voor dat een bedrijf aan familie of kennissen wordt overgedragen, en persoonlijke relaties moeten daardoor niet onder druk komen te staan. Duidelijke afspraken maken helpt daarbij.

STAPPENPLAN

Een bedrijfsverkoop bestaat meestal uit een aantal standaard stappen. Dat begint eigenlijk altijd met een analyse. Met relatief kleine maatregelen kan je je bedrijf beter verkoopklaar maken. Is het misschien beter om je bedrijf te herstructureren, waardoor het beter te verkopen is? En zijn er nog andere dingen die geregeld moeten worden? Daarna komt er een waardebepaling en kan je bedrijf te koop aangeboden worden. Als er vervolgens een partij geïnteresseerd is, begint het verkooptraject. De geïnteresseerde partij wil daarbij wel controleren of de propositie ook daadwerkelijk klopt; de zogeheten due diligence. Zij willen dan allerlei zaken van je bedrijf controleren. Dat kan misschien als onplezierig worden ervaren, omdat zij dan hun neus steken in allerlei bedrijfszaken. Een concurrent zou op die manier allerlei informatie te weten kunnen komen, terwijl die misschien nooit echt van plan is geweest om het bedrijf over te nemen. Daar moet je mee oppassen. Maar gelukkig zijn er allerlei procedures en contracten om dat te minimaliseren. Daarin begeleiden we de verkopende partij ook. We kijken andersom ook naar de koper: hoe staan zij er financieel voor en wat zijn hun drijfveren? In het verkoopproces regelen we advocaten, juristen en accountants om te kijken of datgene wat ze willen kopen ook klopt met datgene wat hen aangeboden wordt.

ONDERHANDELINGEN

Uiteindelijk zullen er altijd onderdelen zijn waarover flink onderhandeld moet worden. Partijen zijn het bijvoorbeeld niet altijd eens met een taxatierapport. En hoe bepaal je de waarde van een klantenbestand? Het aantal klanten hangt misschien wel af van de persoon die het bedrijf wil verkopen. Wat heeft dat voor gevolgen voor dat klantenbestand? In zo'n geval kan je onderhandelen over een bepaalde overgangsregeling. Of een financiële regeling: je krijgt bijvoorbeeld de helft van het bedrag pas betaald als ook de helft van de klanten blijft. Dat soort zaken zijn niet af te lezen uit de financiële administratie, dat de basis is voor de waardebepaling. Die aspecten worden vaak onderschat, dat geldt ook voor het personeel. Als je heel specifiek werk levert en je verkoopt je bedrijf, hoe groot is dan de kans dat er ook personeel weggaat? Als zij weggaan, is het bedrijf ook niks meer waard. Kortom: klanten- en personeelsbinding is enorm waardevol. Zonder hen is je bedrijf al snel niks meer waard en dan heb je een groot probleem.

PLUSSEN EN MINNEN

De financiële administratie is de basis voor de waardebepaling van je bedrijf. Daarna ga je kijken naar de andere factoren van het bedrijf: wat zijn de plussen en minnen? Is het bedrijf afhankelijk van één of twee personen? Dan is dat een min voor de waarde. Een plus is dat de administratie, procedures, vergunningen en certificaten perfect in orde zijn. Dat soort dingen vormen vervolgens de basis bij de onderhandelingen bij het sluiten van de transactie. Door je bedrijf zoveel mogelijk verkoopklaar te maken, sta je sterker bij die onderhandelingen. MeerMKB begeleidt de verkoper in het gehele proces: van waardeoptimalisatie en waardebepaling tot het zoeken naar een koper en van verkooponderhandelingen tot en met de notaris. In het proces zorgen we ervoor dat alle specialisten die nodig zijn hun noodzakelijke bijdrage leveren. Ook voor een partij die een bedrijf wil kopen zet MeerMKB alle noodzakelijke stappen om tot een goede transactie te komen.