Decoratie

Hoe bereid je je voor op de anderhalvemeter-samenleving?


De huidige situatie met betrekking tot de coronacrisis vraagt veel van mensen. Maar niet alleen mensen, ook bedrijven hebben hier mee te maken. Vooral nu zij zich voorlopig moeten inrichten op de anderhalvemeter-samenleving.

Het is een uitdaging voor veel bedrijven om zich voorlopig in te richten op deze anderhalvemeter-samenleving. Misschien is het belangrijkste voor bedrijven om creatief te denken als het gaat om efficiënt werken en de investeringen die zij moeten doen. Dat kan betekenen dat zij wellicht hun businessmodel moeten aanpassen.

Social distancing

Social distancing is voor veel bedrijven erg lastig en de overheid moet ergens de grens trekken. Want waarom wel honderden mensen toelaten in Ikea of een zwembad en niet in bijvoorbeeld een sportschool of theater? Maar of ondernemers het er wel of niet mee eens zijn: iedereen heeft zich aan bepaalde regelgeving te houden.

Veel ondernemers zullen zich laten informeren door brancheverenigingen. Zij maken protocollen over hoe ondernemers moeten omgaan met allerlei zaken op dit gebied. Gemeentes en veiligheidsregio's kunnen daar overigens wel van afwijken; zij kunnen bepaalde regels aanscherpen. Zij hebben daar ook het laatste woord in.

Dat is logisch, maar het is soms ook reden voor verwarring bij de ondernemer. Zo zijn er voor de horeca bepaalde protocollen gemaakt, maar er zijn daarbij ook regio's die zeggen dat ze bepaalde regels niet goed genoeg vinden. Ondernemers moeten daar dus goed op letten als het gaat om de anderhalvemeter-samenleving.

Investeringen

Ondernemers moeten ook kritisch kijken naar de eventuele investeringen die zij moeten doen. Is het wel echt een investering? Zijn deze alleen bedoeld voor de anderhalvemeter-samenleving of kunnen zij er later ook nog gebruik van maken?

Veel ondernemers hebben nu behoefte aan apps en/of systemen waarbij klanten bij hen kunnen reserveren. Zo'n app of systeem kan je later ook gewoon blijven gebruiken, omdat het efficient werkt voor zowel klanten als ondernemers. Niet alleen sportverenigingen moeten hier gebruik van gaan maken, maar ook bijvoorbeeld kappers en nagelstudio's. In dit geval is het dus een investering die ook na de anderhalvemeter-samenleving gebruikt kan worden.

Toekomst

Sommige investeringen kunnen ook een back-up voor later zijn. Zolang er corona heerst, moet men rekening houden met de daarbij behorende maatregelen, ook als er in de toekomst misschien wel een nieuwe piek komt. Zij zijn dan alvast voorbereid en kunnen terugvallen op maatregelen die zij nu al nemen. Daarmee kunnen zij inspelen op nieuwe situaties en veranderende omstandigheden. Zodat zij uiteindelijk zo min mogelijk business verliezen.