Decoratie

Hoe zet ik mijn dienst/product goed in de markt?


Voordat er plannen worden gemaakt om een product/dienst te vermarkten, moet een ondernemer eigenlijk een stapje terug doen. Althans: dat doen wij als we met onze klanten aan de slag gaan. We kijken dan eerst naar het product: wat biedt de ondernemer aan en wat wil de markt? En sluiten deze wel bij elkaar aan?

Neem bijvoorbeeld een aannemer. Stel dat iemand een schutting wil plaatsen in zijn achtertuin en hij komt bij deze aannemer terecht. Wij vragen ons dan af hoe deze persoon bij de aannemer terecht is gekomen. Want houdt die aannemer zich wel bezig met het plaatsen van schuttingen? Is dat wat hij echt wil doen en zo niet: hoe kan het dan dat iemand wel bij zijn bedrijf uitkomt met dit verzoek?

Duidelijkheid

Blijkbaar is het voor deze persoon niet direct duidelijk wat deze aannemer wel en niet doet. Oftewel: Welke producten en/of diensten deze aanbiedt. Voordat een ondernemer zich gaat bezighouden met marketing, moet hij/zij zich dus ten eerste afvragen wat hij/zij wel en niet wil doen. Wat vinden zij leuk om te doen en waar wordt aan verdiend?

Als je alles aanpakt of overal voor openstaat, dan krijg je inderdaad allerlei soorten aanvragen. Ook opdrachten waar je misschien niet achterstaat, wellicht niet zo goed kan of waar je nauwelijks winst op maakt.

Startpunt

Pas als bovenstaande vragen beantwoord zijn, heb je een goed startpunt. Dan weet je waar je voor staat als ondernemer en wat je producten en/of diensten zijn. Daar moet vervolgens je doelgroep op afgestemd worden. En op die doelgroep stem je je kanalen af, zoals bijvoorbeeld je website, je social media kanalen en andere marketingmogelijkheden.

Met MeerMKB kijken we hierbij dus eerst naar het bedrijf van de ondernemer zelf. Waar wordt geld mee verdiend en wat wil de ondernemer doen en vindt hij/zij leuk? Daarbij kijken we niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst: hoe ziet de markt er in de (nabije) toekomst uit? Op basis hiervan maken we een goede propositie. Om terug te komen op de aannemer: op deze manier voorkom je dat hij een schutting gaat bouwen, terwijl hij toch echt liever huizen bouwt.